Forfatterøkonomien

14 des

..eller kunstnere slites mellom konvensjonelle markeder. Torget er ikke lenger sjappa på hjørnet, den ble for dyr i drift og det er helt riktig. Både for husleie og for forfatter som skal betale for distribusjon og publisering mm.

Kanalene for en forfatter eller musiker bør for egen del ikke begrenses fysisk. Skjønt, kommersialiseringen er annerledes, kanskje, men for en «murbrekker» eller omvendt, en rookie, er dette det samme – forlagene velger sine egne, her må en trekke opp ermene og lobbyere, gjøre arbeidet selv! Volumet kan bli negativt, det er penga som betaler froksten for de fleste, men netto per solgte item vil øke uten at jeg tør sette mål for break even

Arne Krokan harselerer reflektert over dette her.

For å bruke de to eksemplene forfatter og mer generelt kunstner er det romantiseringen om rødvin, alene med ideer og usikker inntekt som treffer meg. Er man først innenfor og har et produkt som selger, er det lett å sette dette opp i en industriell økonomi. F.eks ved å bruke eksisterende inftastruktur for distribusjon, informasjonsteknologi for automatisering av dette. Forutsetningen er at gutta blir så dyktige at de kan bestemme tilgagen selv og prisen deretter.

Da hjelper det ikka å være sulten til frokost

 

E

Legg igjen en kommentar